Het verkopen van een woning of ander object doet u niet iedere dag en
in de regel gaat dit met emoties gepaard. Hoewel dit laatste bij onze advisering
geen rol speelt, zijn wij ons er terdege van bewust dat u afscheid gaat
nemen van een woning waar - normaal gesproken - jarenlang met veel plezier
gewoond en geleefd is. Wij streven er dan ook naar dit aspect gedurende
het verkooptraject niet uit het oog te verliezen.
Jarenlange expertise en kennis van de plaatselijke omstandigheden vormen
voor ons de basis voor een no-nonsense-advies op maat. Zaken als marktsituatie,
kadastrale gegevens, privaat- en publiekrechtelijke omstandigheden (zoals
bijv. het bestemmingsplan) e.d. spelen hierbij uiteraard een rol en worden
met u besproken, indien mogelijk in combinatie met een overzicht van min
of meer vergelijkbare transacties. Makelaardij Meerman heeft ervoor gekozen
om in principe uitsluitend een full-service-pakket aan te bieden, oftewel
begeleiding gedurende het gehele verkooptraject. Dit houdt onder andere
in dat van ieder object door een professionele fotograaf een reportage
wordt gemaakt, welke vervolgens wordt verwerkt in een fraaie full-colour
brochure waarin tevens (indien beschikbaar) o.a. de plattegronden van de
woning worden opgenomen. Vanzelfsprekend is de brochure rechtstreeks via
deze site te downloaden.
Is een gegadigde via: Funda (de meest bekeken huizensite van Nederland)
- deze site - het "Te Koop" bord - onze vitrine - een advertentie of op
een andere wijze in uw woning geïnteresseerd geraakt en hij of zij wenst
een bezichtiging dan zijn wij hierbij altijd aanwezig. Uiteraard vindt een
bezichtiging ten allen tijde in overleg plaats. Tijdens de bezichtiging
proberen wij een gegadigde op een duidelijke en eerlijke wijze te informeren
over uw woning. Overigens zijn bezichtigingen in de avonduren of op zaterdag
geen enkel probleem. Indien een gegadigde dermate geïnteresseerd is in
uw woning dat hij of zij een bod uitbrengt wordt dit met u besproken en
zullen wij u adviseren over de meest verstandige reactie. Dit kan een tegenvoorstel
zijn, maar dit hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Wanneer
de onderhandelingen inderdaad mochten starten zijn niet uitsluitend de
prijs maar ook eventuele ontbindende voorwaarden, opleveringsdatum, bankgarantie,
bijzondere bepalingen e.d. zaken waar wij aandacht aan besteden.
Zodra de onderhandelingen zijn afgerond is het zaak het een en ander zo
spoedig schriftelijk vast te leggen in een onderhandse koopakte (in de
volksmond wel eens onterecht de "voorlopige" koopakte genoemd). Deze wordt
door ons opgesteld, in concept aan beide partijen toegezonden en vervolgens
(indien mogelijk) op ons kantoor of bij u thuis ondertekend.
De door alle partijen ondertekende koopakte wordt door ons aan de desbetreffende
notaris toegezonden welke o.a. voor het opstellen van de akte van levering
zal zorgdragen, doch hiermee zijn onze werkzaamheden niet ten einde. Qua
termijnen van de ontbindende voorwaarde(n), bankgarantie/waarborgsom e.d. houden
wij een vinger aan de pols en de akte van levering en uw afrekening worden
door ons gecontroleerd.
Op de dag van oplevering lopen wij samen - u en de koper - voor een laatste
inspectie door de woning en worden de meterstanden genoteerd.
Vervolgens wordt op het notariskantoor de akte van levering getekend
en vindt de sleuteloverdracht plaats. Hiermee is de transactie een feit
doch voor vragen achteraf kunt u vanzelfsprekend ook bij ons terecht.